Acute diarree, buikgriep bij kinderen

Een kind heeft diarree als het vaker dan 3 keer per dag dunne en waterige ontlasting heeft. Diarree is een reactie van het lichaam om indringers zoals bacteriën, virussen, parasieten en schimmels zo snel mogelijk kwijt te raken.

Informatie

Diarree kan komen door een buikgriep (virusinfectie). Buikgriep is heel besmettelijk en vooral in de winter kunnen epidemieën voorkomen. Ook een voedselvergiftiging door het eten van besmet voedsel kan zorgen voor diarree. Diarree door parasieten komt minder vaak voor. Sommige antibiotica kunnen acute diarree veroorzaken omdat ze de darmflora vernietigen die nodig is voor een goede vertering.

Peuterdiarree

Kinderen van 1 tot 3 jaar kunnen een lange tijd last hebben van diarree zonder dat ze verder klachten hebben of slecht groeien. Bij deze peuterdiarree hebben ze tot wel 10 keer per dag diarree met onverteerde voedselresten. Dit komt vaak door een infectie van het maagdarmkanaal of door voedselvergiftiging.

Symptomen

Een kind heeft diarree als het vaker dan 3 keer per dag dunne ontlasting heeft. Het kan buikpijn en koorts hebben. Vaak heeft het kind weinig eetlust en soms moet het ook overgeven.

Acute diarree

Diarree kan hevig zijn en een paar dagen duren. Kleine kinderen kunnen hierdoor last krijgen van uitdroging door vochtverlies. Tekenen van uitdroging zijn sufheid, verwardheid, droge slijmvliezen, geen tranen als het kind huilt en niet (of heel weinig) plassen.

Buikgriep

Bij buikgriep (gastro-enteritis) zijn de slijmvliezen van de maag en de darmen ontstoken. Dit zorgt voor buikpijn, weinig eetlust, koorts, diarree en overgeven.

Onderzoeken

De oorzaak van acute diaree of buikgriep kan worden onderzocht met lichamelijk onderzoek, bloedonderzoek of urine onderzoek.

Behandelingen

Uitdroging

Bij uitdroging wordt uw kind opgenomen in het ziekenhuis nodig waar het extra vocht krijgt. Als zelf drinken niet lukt, krijgt uw kind vocht via een slangetje dat door de neus naar de maag gaat. Bij erge uitdroging krijgt uw kind vocht via een infuus. De verpleegkundigen wegen uw kind dagelijks en houden goed in de gaten hoeveel uw kind eet en drink en ook hoeveel het plast. Om besmetting te voorkomen ligt uw kind alleen op een kamer.

Medicijnen

Er zijn geen medicijnen voor diarree.

Hygiëne

Om diarree te voorkomen is hygiëne heel belangrijk. Was uw handen en dat van uw kind regelmatig met water en zeep. Vooral na het verschonen van een luier en een toilet bezoek en ook voordat u eten bereidt en aan tafel gaat. Maak keukengerei dat vlees, vis of ongekookte eieren heeft aangeraakt, altijd schoon voor u het weer gebruikt. Was fruit en groenten vóór gebruik.

Voeding

Bepaalde voeding kan diarree veroorzaken of in stand houden. Zorg voor voldoende vet en voedingsvezels in de voeding en vermijd suikerrijk eten en drinken. Een kind heeft per dag ongeveer ¾ tot 1 liter drinken nodig. Geef uw kind bij voorkeur water, thee, melk en eventueel diksap of troebel vruchtensap. Meer drinken kan een kind niet goed verwerken.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de Kinderkliniek via 036 763 00 30. Buiten kantoortijden is dit nummer doorgeschakeld naar het Flevoziekenhuis, waar u – alleen voor spoedgevallen – kunt vragen naar de dienstdoende kinderarts.