Langdurig gebroken vliezen (zwangerschap tussen de 37-42 weken)

Het breken van de vliezen is soms het eerste teken van het begin van de bevalling. Als de vliezen langer dan 24 uur gebroken zijn voordat de bevalling begint, heet dit langdurig gebroken vliezen.

Informatie

Bij gebroken vliezen is er een open verbinding tussen uw baby en de buitenwereld. De vliezen vormen een natuurlijke barrière voor bacteriën. Nu deze barrière weg is, neemt de kans op het ontstaan van een infectie langzaam toe. Daarom is extra controle noodzakelijk en moet u in het ziekenhuis bevallen. Meestal komt de bevalling uit zichzelf op gang. Als dat na 48 tot 72 uur niet gebeurt, is het advies de bevalling in te leiden.

Vruchtwater

Het vruchtwater biedt bescherming en vormt een soort stootkussentje voor de buitenwereld. Het vruchtwater zorgt er ook voor dat de baby vrij kan bewegen, waardoor gewrichten en spieren zich goed kunnen ontwikkelen. Als de vliezen gebroken zijn betekent het niet dat uw baby ‘droog’ ligt. Het vruchtwater wordt continu aangemaakt. Het vruchtwater is normaal helder of grijswit van kleur, met witte vlokjes erin. Soms kan het vruchtwater ook roze van kleur zijn door bijmenging van bloed. Dit is normaal. Geel, bruin of groen vruchtwater is niet normaal en een reden om het ziekenhuis te bellen. Het kan zijn dat de baby in het vruchtwater heeft gepoept.

Waarom moet u in het ziekenhuis bevallen?

Als de vliezen langer dan 24 uur gebroken zijn neemt de kans op een mogelijke infectie toe. Dat is de reden voor extra controle. Dit gebeurt door het meten van de temperatuur van de moeder en registratie van de harttonen van het kind (CTG). Ook na de geboorte wordt het kind in het ziekenhuis extra in de gaten gehouden.

Onderzoeken

Ongeveer 24 uur na het breken van de vliezen komt u naar de afdeling Verloskunde. De volgende controles worden gedaan:

• Bij de eerste controle wordt wat vruchtwater opgevangen en bekeken onder de microscoop om vast te stellen of het water wat u verliest daadwerkelijk vruchtwater is. Ook wordt er goed naar de kleur van het vruchtwater gekeken.
  • Om de conditie van uw kind te beoordelen wordt een hartfilmpje (CTG) gemaakt van de baby. Het CTG apparaat registreert de harttonen van de baby en de eventuele harde buiken.
  • De temperatuur wordt gemeten. Een verhoogde temperatuur en/of hartslag kunnen wijzen op een infectie.
  • Met behulp van een wattenstaafje wordt een kweek genomen van de ingang van de vagina en de anus. Dit om na te gaan welke bacteriën en groeien. De uitslag van de kweek is na een aantal dagen bekend.
  • Soms wordt met een echo gekeken naar de hoeveelheid vruchtwater en de ligging van het kind.

Behandelingen

Als bovenstaande controles allemaal goed zijn, wacht u thuis tot de bevalling op gang komt. U krijgt een nieuwe afspraak voor controle de volgende dag. Bij voorkeur wordt gewacht tot de bevalling op een natuurlijke manier begint. Bij langer dan 72 uur wachten, neemt de kans op een infectie wat toe. Daarom wordt meestal een inleiding afgesproken als de vliezen 2 tot 3 dagen gebroken zijn. De baby wordt na de bevalling nog 24 uur op de kraamafdeling in de gaten gehouden.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Verloskunde via 036 868 87 00.