Open been (ulcus cruris venosum)

Een open been of 'ulcus cruris' is een wond of zweer aan het onderbeen. Deze wond geneest niet (goed), vanwege verschillende oorzaken. Vaak komt het door een probleem met de bloedvaten in het been. Deze kunnen dichtzitten en een goede doorstroming van het bloed in de weg zitten. Als de kleppen in de aders kapot zijn, dan stroomt het bloed terug in de benen in plaats van naar het hart waardoor er teveel vocht in de benen komt. De huid op de benen komt dan strak te staan, waardoor een eventuele wond niet kan genezen.

Symptomen

Bij een probleem met de vloedvaten heeft u vaak een moe, zwaar gevoel in de benen. In de loop van de dag worden de enkels dikker door vochtophoping (oedeem). Na verloop van tijd worden uitgezette adertjes en spataderen zichtbaar. Ook kunnen er bruine verkleuringen, eczeemplekken en onderhuidse verhardingen ontstaan. Uiteindelijk ontstaat er een wond: een open been. De wond zit meestal aan de binnenkant van de enkel en kan stinken en vochtig zijn.

Onderzoeken

De arts onderzoekt u en bekijkt of u een vaatafwijking heeft. Het voelen kloppen van de beenslagaderen of het meten van de bloeddruk daarin is voldoende om een aanvoerstoornis in het slagadersysteem uit te sluiten.

Aanvullend onderzoek is nodig om te beoordelen of behandeling van de spataderen zinvol is. Daarbij wordt een duplexonderzoek gebruikt.

Behandelingen

Het belangrijkste doel van de behandeling van het open been is het stimuleren van de bloedafvoer vanuit het been naar het hart. Dit gebeurt met speciale drukverbanden (zwachtels).

• Aanleggen van een speciaal verband (zwachtel of verbandkous). Dit verband wordt vanaf de voet tot aan de knie aangelegd.
  • Behandeling van spataderen. Dit wordt gedaan in de Spataderkliniek van het Flevoziekenhuis.

Nadat het open been genezen is, is het vaak nodig om overdag een speciale aangemeten elastische kous te gaan dragen. Dit moet voorkomen dat u opnieuw een open been krijgt.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met het Wond expertisecentrum via e-mail: wondzorg@flevoziekenhuis.nl of de Spataderkliniek via 036 868 92 72.