Scheefstaande grote teen (Hallux Valgus)

Bij een scheefstaande grote teen gaat de binnenkant van de voet steeds meer uitsteken en ontstaat er een bult aan de zijkant van de voet. Een scheve grote teen kan minder steun geven bij het lopen en kan verschillende klachten geven aan de teen en voorvoet. Wat precies de oorzaak is van Hallux Valgus is onbekend.

De kans op een scheefstaande grote teen is verhoogd:

• bij vrouwen;
  • bij ouderen;
  • als de aandoening in de familie zit;
  • als u een aangeboren of op latere leeftijd gekregen voetafwijking heeft;
  • als u een te korte achillepees of platvoeten heeft en u uw voet daardoor anders afwikkelt.

Of het soort schoenen te maken heeft met het ontstaan van Hallux Valgus is niet duidelijk.

Symptomen

De aandoening kan pijn geven als u schoenen aan heeft, vooral aan de knokkel van de grote teen. Soms wordt de hele voorvoet pijnlijk. Het kan zijn dat uw grote teen de tweede teen ernaast opzij duwt. Deze teen kan over de derde teen heen gaan liggen. Dan is het vinden van geschikte schoenen vaak een probleem. Sommige mensen lopen ook moeilijker door een scheefstaande grote teen.

U kunt door Hallux Valgus artrose in de grote teen en de tweede teen krijgen. U kunt ook een Hallux Valgus hebben zonder dat die klachten geeft.

Onderzoeken

Er wordt altijd een röntgenfoto van de voet gemaakt. Een enkele keer is het nodig aanvullend onderzoek te doen.

Behandelingen

Een scheve grote teen kan op verschillende manieren worden behandeld. Meestal probeert u eerst of uw klachten verminderen door het dragen van de juiste schoenen en steunzolen. Als dit niet helpt, kunt u ook worden geopereerd.

Daarnaast kan een fysiotherapeut van het Flevoziekenhuis u helpen bij uw herstel. De fysiotherapeut ondersteunt en begeleidt u tijdens uw opname of na uw vertrek uit het Flevoziekenhuis.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.