Een nieuwe voorste kruisband (VKB)

Als fysiotherapie en een hersteloperatie niet mogelijk is, kan de arts een nieuwe kruisband plaatsen. Dit gebeurt via een kijkoperatie. De nieuwe kruisband wordt op de oorspronkelijk plaats van de voorste kruisband vastgezet.

Er zijn verschillende mogelijkheden om een nieuwe kruisband te maken.

Hamstringplastiek

Bij de hamstringplastiek gebruikt de chirurg de pezen van 2 dijbeenspieren (de hamstrings). Deze zitten in de binnenzijde van uw knie en worden via een apart sneetje uit het been gehaald. De knie kan deze spieren goed missen; alleen vanuit een diepe buiging van de knie is er uiteindelijk 8 -15% minder kracht. Het vastzetten van de pezen in het kniegewricht kan op verschillende manieren.

Kniepeesplastiek

Bij de patellapeesplastiek (kniepeesplastiek) gebruikt de arts het middelste deel van uw kniepees (patellapees), waarbij een stukje bot aan beide zijden zit. Het voordeel hiervan is dat de 2 botblokjes stevig met schroeven in boorkanalen in uw boven- en onderbeen vastgezet kunnen worden. Een nadeel is dat het herstel soms pijn doet aan de voorzijde van de knie, waar de pees is uitgehaald.

Allograft (donorpees)

Als uw eigen weefsel niet gebruikt kan worden, kan donorweefsel de kruisband vervangen. Dit kan een patellapees zijn, een pees van de hamstrings of de achillespees.

Per situatie verschillen de mogelijkheden en oplossingen. De arts bespreekt deze met u.

Voorbereiding

Voor de operatie moet u nuchter zijn. Dit betekent dat u vanaf een bepaald tijdstip niets meer mag eten en drinken. U krijgt hierover uitleg.

Behandeling

Tijdens de operatie vervangt uw arts de gescheurde voorste kruisband. Voor het vervangen van de voorste kruisband wordt meestal een hamstringpees en in sommige gevallen een andere pees gebruikt. Dit kunnen bijvoorbeeld de knieschijfpees of strekpees van het bovenbeen zijn. De pees komt uit uw eigen been, hetzelfde been als waar de gescheurde voorste kruisband zit. Als er geen eigen weefsel kan worden gebruikt, dan kan een donorpees gebruikt worden. De operatie duurt meestal ongeveer 1 tot 1,5 uur. Uiteraard kan dit langer duren als er ook andere weefsels zijn aangedaan, zoals bijvoorbeeld de meniscus.

In het dijbeen en scheenbeen worden tunnels geboord waar de pees doorheen gaat en wordt vastgemaakt. Deze wordt in de meeste gevallen door twee kleine metalen plaatjes vastgemaakt. Deze kleine metalen plaatjes hoeven niet verwijderd te worden.

Na behandeling

De operatie vindt plaats in dagbehandeling. Uw been is ingepakt in een drukverband, welke na 48 uur af mag. Op de dag van de operatie komt de fysiotherapeut van het ziekenhuis bij u langs voor instructies. Het is belangrijk dat u zelf binnen een week een afspraak heeft staan bij uw eigen fysiotherapeut.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.