Gesuperviseerde looptraining bij claudicatio intermittens

Bij etalagebenen is wetenschappelijk bewezen dat met gesuperviseerde looptraining de bloedstroom naar de benen verbetert en dat spieren getraind kunnen worden. Hierdoor neemt het lichaam het beschikbare zuurstofrijke bloed beter op. Bij de looptraining is het van groot belang om juist door te lopen bij pijn in de benen en niet te stoppen. Deze pijn is namelijk het moment dat het lichaam signalen krijgt om structureel de (werking van) de weefsels te veranderen.

Informatie

Om dit proces goed te begeleiden en vol te kunnen houden, biedt het Flevoziekenhuis gesuperviseerde looptraining en leefstijlcoaching onder begeleiding van een therapeut aan. De behandeling van etalagebenen is niet alleen gericht op het lopen, maar ook op een gezond leefpatroon. Tijdens de therapie wordt aandacht besteed aan het stoppen met roken en een gezonde voeding.

Voorbereiding

Neem het volgende mee naar de training:

• Stevige (sport)schoenen waar u makkelijk op loopt;
  • Een korte broek;
  • Een overzicht van de medicijnen die u gebruikt;
  • Eventueel uw leesbril.

Behandeling

De eerste 3 maanden traint u 2 รก 3 keer per week in het ziekenhuis. Na 3 maanden volgt er een looptest. Op basis hiervan maakt de therapeut een trainingsprogramma voor u. U traint in groepsverband. Naast de trainingsmomenten in het ziekenhuis wordt er ook van u verwacht dat u thuis een trainingsprogramma uitvoert. U ontvangt hiervoor een persoonlijk programma, waarbij er 2 vaste trainingsdagen worden afgesproken.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Fysiotherapie via 036 868 88 14