Het vastzetten van het enkelgewricht (artrodese)

Bij deze ingreep worden de botten in het enkelgewricht aan elkaar vastgezet met pinnen, platen, schroeven of een staafje.

Voorbereiding

U krijgt meestal een ruggenprik (spinale anesthesie) of plexusanesthesie. Bij plexusanesthesie spuit de anesthesist het verdovingsmiddel in de zenuwen in uw oksel, hals, bil, lies of knieholte. Heel soms wordt deze operatie uitgevoerd onder algehele narcose.

Behandeling

Soms is bij deze operatie een bottransplantatie nodig. De orthopedisch chirurg zal dan waarschijnlijk een stukje van uw eigen bot gebruiken, meestal uit uw onderbeen of bekken. Over het algemeen is deze ingreep redelijk succesvol. Uw enkel zal niet meer de oude worden, maar u kunt na de operatie weer beter bewegen en de pijn is (bijna) weg.

Na behandeling

Na de ingreep gaat u meestal na 2 of 3 dagen weer naar huis. Een operatie aan de voet of enkel kan erg pijn doen. Daarom krijgt u pijnstillers, zowel in het ziekenhuis als wanneer u weer naar huis gaat.

Daarnaast komen de fysiotherapeuten van het Flevoziekenhuis bij u langs om tips te geven voor uw herstel. Ook is het verstandig om na uw operatie fysiotherapie te gaan volgen.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.