Kijkoperatie / arthroscopie aan de knie

Een kijkoperatie wordt vaak gedaan om gewrichten goed te kunnen bekijken. Vooral de knie, schouder, enkel en de elleboog worden nauwkeurig van binnen (arthroscopie) bekeken en soms kan hierdoor direct de klacht verholpen worden.

Informatie

Het kniegewricht bestaat uit 3 botdelen, het scheenbeen, het dijbeen en de knieschijf. De botdelen zijn bedekt met een laagje kraakbeen, zodat de knie soepel beweegt. Deze kraakbeenlaag is elastisch en kan schokken en stoten opvangen. Aandoeningen zoals meniscusscheuren, losse stukjes bot of kraakbeen, kruisbandscheuren, kraakbeenbeschadigingen en slijmvliesontsteking kunnen met een kijkoperatie beter bekeken en soms direct verwijderd worden, zonder de knie helemaal te moeten openmaken.

Een kijkoperatie duurt meestal kort en u kunt de knie al snel weer gebruiken.

Welke verdoving wordt toegepast?

De operatie gebeurt onder algehele narcose of met een ruggenprik. De ruggenprik kan worden gecombineerd met een slaapmiddel, waardoor u weinig of niets van de operatie merkt. Bij het pre-operatief spreekuur kunt u uw keuze met de anesthesist bespreken.

Nuchter

Voor de operatie moet u nuchter zijn. Dit betekent dat u vanaf een bepaald tijdstip niets meer mag eten en drinken. U krijgt hierover uitleg.

Behandeling

Er worden 3 sneetjes van ongeveer 1 cm gemaakt aan de voorkant van de knie. Via het eerste sneetje wordt een dun kijkertje (arthroscoop) knie ingebracht. De kijker wordt aangesloten op een videocamera, die is verbonden met een beeldscherm. De kijker wordt ook aangesloten op een lichtkabel waardoor de binnenkant van het gewricht goed verlicht wordt. Via een tweede sneetje wordt de knie continu gespoeld met een zoutwateroplossing. Een derde sneetje is nodig om een slangetje, een kleine tang of klein schaartje in het gewricht in te brengen om een ingreep uit te voeren.

De kijkoperatie duurt ongeveer een half uur. De operatiesneetjes worden niet gehecht, maar afgedekt met een gaas en een drukverband.

Na behandeling

Na een eenvoudige ingreep kunt u vaak dezelfde dag naar huis. Soms blijft u nog 1 nachtje ter controle in het ziekenhuis. U krijgt instructies mee voor oefeningen thuis. Als het nodig is verwijst uw arts u naar een fysiotherapeut.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.