Operatie aan een scheefstaande grote teen

Het rechtzetten van de grote teen gebeurt veel bij mensen met een 'knobbel' op de grote teen.

De operatie duurt ongeveer 45 minuten, maar het herstel kan maanden duren.

Welke verdoving wordt toegepast?

De operatie gebeurt onder algehele narcose of met een ruggenprik. De ruggenprik kan worden gecombineerd met een slaapmiddel, waardoor u weinig of niets van de operatie merkt. Bij het pre-operatieve spreekuur kunt u uw keuze met de anesthesist bespreken.

Voorbereidingen voor de opname

Omdat u de eerste 2 weken na de operatie een verband om uw voet heeft, is het aan te raden 1 week voor uw opname de noodzakelijke hulpmiddelen te regelen. Bij bijvoorbeeld een Thuiszorgwinkel bij u in de buurt.

Noodzakelijke hulpmiddelen

• 2 elleboogkrukken (neem deze krukken mee naar het ziekenhuis);
  • 1 losse stoel om onder de douche te zetten;
  • 1 douchezak voor over de voet.

Zorg verder voor:

• een gemakkelijke stoel met 2 leuningen;
  • een voetenbank, zodat u met het geopereerde been omhoog kunt zitten;
  • geen losse kleedjes op de vloeren;
  • een antislipmat in uw badkamer;
  • eventuele hulp in de huishouding en bij boodschappen doen;
  • eventueel maaltijdvoorziening.

Als u thuis extra hulp nodig denkt te hebben, kunt u dit bij uw opname aangeven bij de verpleegkundige. De verpleegkundige regelt dit met de zogenaamde transferverpleegkundige, die de eventuele nazorg voor u kan regelen.

De dag van de operatie

Het is belangrijk dat er geen wondjes op de voeten, tenen en langs de nagels bevinden. Als er wondjes zijn, is er kans op een infectie en kan de operatie mogelijk niet doorgaan. Als u hierover twijfelt neem dan contact op met de polikliniek Orthopedie, of meld dit aan de verpleegkundige op de verpleegafdeling. Neem stevige schoenen mee (geen instappers) naar het ziekenhuis. Na aankomst op de verpleegafdeling neemt een verpleegkundige de nodige gegevens met u door. Uw bloeddruk, polsslag en temperatuur worden gemeten.

Behandeling

Voor de operatie

Voor de operatie zet u samen met de verpleegkundige met een merkstift een pijl op de te opereren voet. Het gebied bij uw voet wordt geschoren. Eventuele nagellak van de voeten moet worden verwijderd! Uw nagels moeten kortgeknipt en schoon zijn.

De verpleegkundige brengt u naar de operatieafdeling. Hier krijgt u een infuus (slangetje met vocht via een bloedvat). De operatie gebeurt onder algehele narcose of u krijgt een ruggenprik.

De operatie

Er zijn verschillende operatietechnieken. De techniek die uw arts kiest, is afhankelijk van de stand van de grote teen, uw activiteitenniveau, de ernst van slijtage van het gewricht en uw leeftijd.

Bij de operatie wordt altijd de knobbel van de grote teen verwijderd. Bovendien wordt het bot van het eerste middenvoetsbeentje doorgezaagd en in een betere stand weer vastgezet met 2 schroefjes. Als u hamertenen heeft, worden die in een betere stand vastgezet met een metalen pennetje.

De operatie duurt ongeveer 45 minuten. De operatiesneetjes worden gehecht en u krijgt een drukverband om de voet. Dit moet 2 weken blijven zitten. Na de operatie wordt een röntgenfoto gemaakt om de stand van de teen te controleren. Het verband moet u laten zitten tot de controle.

Soms is de scheefstand van de grote teen te ernstig en kiest de arts voor een andere operatietechniek. Is dit bij u het geval, dan bespreekt uw arts dit met u.

Na behandeling

Als alle controles in orde zijn, wordt u teruggebracht naar de verpleegafdeling. Daar mag u langzaam weer gaan drinken en eten. Op de verpleegafdeling controleert de verpleegkundige de bloeddruk, polsslag, ademhaling, temperatuur, urineproductie en de pijn. Na een eenvoudige voorvoetoperatie kunt u dezelfde dag nog naar huis. Soms blijf u nog 1 nachtje slapen, bijvoorbeeld als de anesthesist dit beter vindt of als u teveel pijn heeft.

Ook als u vanuit de Dagbehandeling bent geopereerd en u krijgt gips (vaak is dit niet nodig!), zal pas de dag na de operatie het gips worden aangelegd op de Gipskamer. Dit in verband met de zwelling van de voet die na de operatie kan optreden.

U krijgt medicijnen tegen de pijn en de fysiotherapeut komt u begeleiden bij het uit bed komen. U krijgt ook instructies voor het lopen met krukken.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.