Operatie bij een chronische slijmbeursontsteking van de schouder

Bij een chronische slijmbeursontsteking van de schouder kan de arts u opereren via een kijkoperatie.

Voorbereiding

Nuchter zijn

Voor de operatie moet u nuchter zijn. Dit betekent dat u vanaf een bepaald tijdstip niets meer mag eten en drinken. U krijgt hierover instructies.

Behandeling

De operatie gebeurt onder algehele narcose. De anesthesioloog kan u ook nog een prik in de nek geven om de zenuwen naar de schouder tijdelijk te verdoven (plexusanesthesie). Dit moet ervoor zorgen dat u minder pijn heeft na de operatie. De orthopedisch chirurg opereert via een kijkoperatie. De camera en de instrumenten worden via 2 of 3 kleine gaatjes in de huid naar binnen gebracht.

Eerst bekijkt de arts de binnenkant van de schouder en controleert bijvoorbeeld of er andere oorzaken voor de pijn zijn. Hierna maakt de arts de slijmbeurs schoon. Daarna verwijdert hij een stukje van het schouderdak; de pezen krijgen dan meer ruimte.

De operatie duurt ongeveer 45 minuten.

Na behandeling

Na de operatie wordt u wakker op de uitslaapkamer. Als u goed wakker bent, wordt u teruggebracht naar de verpleegafdeling. Als er verder geen bijzonderheden zijn, gaat u dezelfde dag weer naar huis.

Na de operatie draagt u uw arm enkele dagen in een mitella. U kunt de schouder soepel houden door een paar keer per dag slingerbewegingen met uw arm te maken. Hierover krijgt u op de verpleegafdeling ook uitleg.

De eerste dag zijn de wonden afgedekt met een drukkend verband. Dit verband mag u na 2 dagen verwijderen. Soms wordt een hechting gebruikt voor het sluiten van de wond. U moet deze na ongeveer 10 tot 14 dagen laten verwijderen door de huisarts. Na ongeveer 4 tot 6 weken komt u op controle bij de orthopedisch chirurg op de polikliniek.

Fysiotherapie

Daarnaast komen de fysiotherapeuten van het Flevoziekenhuis bij u langs om tips te geven voor uw herstel. Ook is het verstandig om na uw operatie fysiotherapie te gaan volgen. Dit kan in het Flevoziekenhuis, maar ook bij andere schouderfysiotherapeuten

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.