Stabilisatie van het AC gewricht

Patiënten met een graad 3 AC instabiliteit komen eventueel in aanmerking voor een operatieve behandeling. Deze operatieve behandeling wordt een stabilisatie van het AC gewricht genoemd. Bij jonge, actieve sporters kan de operatie soms zelfs direct na het letsel worden uitgevoerd, maar meestal wordt er pas geopereerd als de conservatieve behandeling niet het gewenste effect oplevert.

Voorbereiding

Uw schouder wordt verdoofd met een regionaal pijnblok (een zenuwblokkade), in combinatie met algehele narcose. Vlak voor de operatie krijgt u dit pijnblok toegediend door een prik in uw hals. Dit zorgt ervoor dat u tijdens, maar ook nog een aantal uren na de operatie minder tot geen pijn voelt. Deze pijnblokkade is meestal binnen 12 tot 24 uur uitgewerkt.

Behandeling

Tijdens de operatie wordt het sleutelbeen weer op de hoogte van het schouderdak gebracht en vastgezet in deze stand. Dit gebeurd met speciale hechtdraden tussen het sleutelbeen en de processus coracoideus, een lager gelegen botstructuur van de schouder. In chronische gevallen wordt dit versterkt met een hamstringpees van uzelf of van een donor.

Open procedure of kijkoperatie

De operatie wordt uitgevoerd via een open procedure of via een kijkoperatie (arthroscopie). Bij een open procedure maakt de orthopedisch chirurg een snee van ongeveer zes centimeter aan de voorkant van de schouder. Bij een kijkoperatie maakt de orthopedisch chirurg drie à vier steekgaatjes van een centimeter, waardoor hij een kijkbuisje en hulpinstrumenten kan inbrengen. Hiermee wordt het totale schoudergewricht bekeken wordt en vervolgens de stabilisatie uitgevoerd.

Duur operatie

De operatie duurt ongeveer 60 tot 90 minuten.

Na behandeling

De laterale clavicula resectie of AC stabilisatie vindt in principe plaats in dagbehandeling. Voor de operatie in chronische gevallen blijft u in principe 1 nacht in het ziekenhuis. De meeste patiënten zijn grotendeels pijnvrij na 6 tot 12 weken, het kapsel bovenop de schouder blijft vaak lang gevoelig. Een stabilisatie geeft een goed functionerende schouder bij 85-90% van alle patiënten.

Sling

Na een AC stabilisatie krijgt u een zogenaamde sling. Deze draagt u vier weken dag en nacht

Revalidatie

U moet er rekening mee houden dat u na de operatie geen auto kunt rijden en niet mag fietsen gedurende minimaal 8 weken. U moet bij deze ingrepen rekenen op een herstelperiode van minimaal 4 maanden tot een jaar.

Fysiotherapie

Onze fysiotherapeut geeft u instructies voor nabehandeling voor uw eigen fysiotherapeut mee. U mag zelf kiezen waar u revalideert, bij voorkeur is dit een fysiotherapeut die lid is van het schoudernetwerkflevoland.nl.

Medicatie

Het is belangrijk om te weten dat schouderoperaties erg pijnlijk kunnen zijn. U krijgt daarom een recept voor goede pijnstillers mee. Ondanks deze pijnstillers kunt u de eerste weken na de operatie pijn voelen. Daarna wordt de pijn langzaam minder.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.