Gastro-oesofageale reflux onderzoek bij kinderen

Als refluxklachten niet verdwijnen na het opvolgen van de adviezen van de arts, kan extra onderzoek worden gedaan in het ziekenhuis. Het gastro-oesofageale reflux onderzoek onderzoekt de overgang van de slokdarm naar de maag en hoe goed deze werkt. Dit gebeurt met een scan en een beetje radioactieve vloeistof.

Voorbereiding

Overleg met de arts als uw kind medicijnen krijgt die het maag-darmkanaal beïnvloeden. Soms is het nodig om voor het onderzoek even te stoppen met deze medicijnen.

Onderzoek

Het totale onderzoek is verspreid over 2 dagen. De dag voor de scan komt u met een klaargemaakt flesje voeding of een zak sondevoeding voor uw kind naar de afdeling Radiologie. Het kind hoeft hier niet zelf bij te zijn. De laborant doet een klein beetje radioactieve vloeistof in de voeding. Deze voeding geeft u die avond rond 23.00 uur aan uw kind. Hierna mag uw kind verder niets meer eten of drinken tot na de scan de volgende dag. Wel mag uw kind gewoon gaan slapen.

De volgende ochtend komt u op de afgesproken tijd met uw kind naar de afdeling Radiologie. De laborant brengt u naar de onderzoeksruimte waar uw kind op een bed mag gaan liggen. Het comfortabele vacuümmatras van dit bed helpt uw kind makkelijker stil te liggen tijdens de scan. Als uw kind op het bed ligt, plaatst de arts de camera boven de buik en wordt de scan gemaakt. Dit duurt ongeveer een half uur.

Na onderzoek

Na de scan mogen u en uw kind meteen naar huis. Uw kind mag weer normaal eten en drinken en eventuele medicijnen mogen weer worden ingenomen. Er is geen speciale nazorg nodig.

U krijgt op een later moment de uitslag van het onderzoek via de behandelend arts van uw kind.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met De Kinderkliniek via 036 763 00 30. Buiten kantoortijden is dit nummer doorgeschakeld naar het Flevoziekenhuis, waar u – alleen voor spoedgevallen – kunt vragen naar de dienstdoende kinderarts.