Glucose Tolerantie Test op verdenking van (zwangerschaps)diabetes

Bij een Orale Glucose Tolerantie Test (O.G.T.T.) wordt gekeken of er bij sprake is van (zwangerschaps)diabetes.

Informatie

Het onderzoek houdt in dat u een paar glazen suiker(glucose)water opdrinkt. Zowel voor als na het drinken van het suikerwater wordt op vaste tijdstippen bloed bij u afgenomen. Glucose is een suiker dat in veel voedingsstoffen aanwezig is.

Voorbereiding

• U mag op de avond voor het onderzoek vanaf 22:00 uur niet meer roken, eten en drinken.
  • Op de dag van het onderzoek mag u in de ochtend niets eten en drinken, alleen water, thee en koffie maar zonder suiker en melk.
  • Als u medicijnen gebruikt, mag u die gewoon innemen, tenzij de arts anders met u heeft afgesproken.

Wat neemt u mee?

• Het aanvraagformulier dat u van de behandelend arts heeft gekregen en waarop het gewenste onderzoek is aangekruist.
  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Een afsprakenkaart. Heeft u deze nog niet? Laat u dan bij het Laboratorium Bloedafname of de polikliniek waar u onder behandeling bent een kaart maken. Dit kan ongeveer tien minuten duren.
  • Iets te lezen of andere afleiding.
  • Iets te eten en te drinken voor na het onderzoek.

Onderzoek

• Op de dag van het onderzoek meldt u zich bij het Laboratorium Bloedafname in het Flevoziekenhuis.
  • De medewerker van het laboratorium neemt bloed bij u af.
  • Daarna krijgt u een suikerdrankje aangeboden dat u binnen 5 minuten helemaal moet opdrinken.
  • De kans bestaat dat u hier misselijk van wordt. U gaat rustig in de wachtkamer zitten.
  • Tijdens het onderzoek is roken, eten, drinken en (zware) lichamelijke inspanning niet toegestaan.
  • Na 2 uur wordt er weer een bloedmonster afgenomen voor een glucosebepaling.
  • Het onderzoek duurt in totaal iets meer dan twee uur.

De uitslag van het onderzoek

Uw behandelend arts krijgt de uitslag toegestuurd en bespreekt dit met u.

Na onderzoek

Na het onderzoek mag u weer eten en drinken zoals u gewend bent. Het is aan te raden eerst iets te eten voordat u weer naar huis vertrekt. U mag op eigen gelegenheid naar huis.

Het Laboratorium Bloedafname zit in de centrale hal van het Flevoziekenhuis (route 31) en is open van maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur.

Voor een Glucosetolerantietest is het nodig om een afspraak te maken.