Kijkoperatie / arthroscopie aan de enkel

Een kijkoperatie wordt vaak gedaan om gewrichten goed te kunnen bekijken. Vooral de knie, schouder, enkel en de elleboog worden nauwkeurig van binnen (arthroscopie) bekeken en soms kan hierdoor direct de klacht verholpen worden.

Informatie

Het enkelgewricht bestaat uit het bovenste en onderste spronggewricht. Het bovenste spronggewricht bestaat uit drie botdelen: het scheenbeen, het kuitbeen en het sprongbeen. Het onderste spronggewricht bestaat uit meerdere voetwortelbeentjes. De botdelen zijn bedekt met een laagje kraakbeen, zodat de enkel soepel beweegt. Deze kraakbeenlaag is elastisch en kan schokken en stoten opvangen.

De bedoeling van een arthroscopie is om de diagnose beter te kunnen stellen. Aandoeningen zoals enkelinklemming, losse stukjes bot of kraakbeen, kraakbeen-beschadigingen en slijmvliesontsteking kunnen met een arthroscopie beter bekeken en soms direct verwijderd worden, zonder de enkel helemaal te moeten openmaken. Een groot voordeel van arthroscopische operaties is dat het herstel in het algemeen vlot verloopt.

Welke verdoving wordt toegepast?

De operatie gebeurt onder algehele narcose of met een ruggenprik. De ruggenprik kan worden gecombineerd met een slaapmiddel, waardoor u weinig of niets van de operatie merkt. Bij opname kunt u uw keuze met de anesthesist bespreken.

Nuchter

Voor de operatie moet u nuchter zijn. Dit betekent dat u vanaf een bepaald tijdstip niets meer mag eten en drinken. U krijgt hierover uitleg.

Onderzoek

Afhankelijk van de reden voor operatie worden er 2 tot 4 sneetjes van ongeveer 1 cm gemaakt aan de voor- en/of achterzijde van de enkel. Via het eerste sneetje wordt een dun kijkertje in de (arthroscoop) enkel ingebracht. De kijker wordt aangesloten op een videocamera, die is verbonden met een beeldscherm. De kijker wordt tevens aangesloten op een lichtkabel waardoor de binnenkant van het gewricht goed verlicht wordt.

Via een tweede sneetje wordt de enkel continu gespoeld met een zoutwateroplossing. Een derde sneetje wordt gemaakt zodat een slangetje, een kleine tang of klein schaartje in het gewricht kan worden gebracht om een ingreep uit te voeren.

De kijkoperatie duurt ongeveer 1 uur. De operatie sneetjes worden afgedekt met een gaas en een drukverband.

Enkelimpingement

Enkelimpingement (enkelinklemming) kan zowel aan de voor- als achterzijde voorkomen, al komt het vaker voor aan de voorzijde. Het kan veroorzaakt worden door toegenomen botvorming of verdikking van het gewrichtskapsel. Dit kan meestal tijdens de operatie worden verwijderd.

Het herstel na verwijdering van het inklemmende weefsel verloopt over het algemeen probleemloos. De functiebeperking zoals die voorafgaand aan de kijkoperatie aanwezig was, vermindert vrijwel direct na de ingreep. Pijn en zwelling van de enkel verminderd in ongeveer 4 weken tijd.

Kraakbeen beschadiging

Losliggende stukken kraakbeen kunnen bij de operatie direct worden verwijderd. Beschadigd kraakbeen, zoals bij chrondopathie en arthrose, kan over het algemeen niet met een operatie worden hersteld. Soms wordt er echter besloten om met een klein boortje kleine gaatjes in het beschadigde deel te boren, waardoor het lichaam vanuit het bot littekenkraakbeen kan aanmaken. Dit heeft gevolgen voor de nabehandeling. In de meeste gevallen moet u de eerste 6 weken na de operatie met krukken lopen, waarbij het been alleen aantippend belast mag worden.

Na onderzoek

Na een eenvoudige ingreep kunt u vaak dezelfde dag naar huis. Soms blijft u nog een nachtje ter controle in het ziekenhuis.

Pijnstillers zijn soms nodig. Een eenvoudige pijnstiller als paracetamol is vaak voldoende. Het drukverband mag u 24 uur na de operatie verwijderen. Douchen mag zodra het drukverband is verwijderd.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met de afdeling Orthopedie via 036 868 88 05.
U kunt ook online een afspraak maken via mijnFlevoziekenhuis.nl.