Alle afspraken en informatie in één app

Patiënten ontvangen tijdens hun behandeltraject vaak heel veel informatie. Het Flevoziekenhuis heeft daarom op de polikliniek Longziekten de Flevo Behandelcoach app geïntroduceerd. Deze app biedt handige functies waardoor patiënten de juiste informatie op het juiste moment krijgen, en zo goed voorbereid hun behandeling kunnen doorlopen.

Notificaties

Flevo Behandelcoach geeft patiënten overzicht over al hun afspraken bij de poli en stuurt notificaties ter herinnering aan afspraken en eventuele voorbereidingen. De app biedt uitgebreide informatie - op maat - over het behandeltraject en bevat informatie over diverse onderzoeken en behandelingen met linken naar bijvoorbeeld folders en video’s. Patiënten kunnen met de app ook vragen noteren en het gesprek met de zorgverlener opnemen.

Betere informatie

“De Flevo Behandelcoach app is een verbetering in onze informatieverstrekking”, stelt longarts Peter van Hengel. “Als longpatiënt komt er veel informatie op je af. Alle informatie goed verwerken en toepassen is soms best ingewikkeld. De app helpt patiënten hierbij en is daarmee een goede aanvulling op het behandeltraject. Hiermee verbeteren we de kwaliteit van onze zorgverlening.”

Grip en regie

Uit gesprekken met patiënten blijkt dat zij behoefte hebben aan informatie op het moment dat het relevant is. De smartphone is hiervoor een handig instrument, 93% van alle Nederlanders heeft er een en kijkt er meerdere keren per dag op. Longarts van Hengel: “Met de app gaan patiënten nog beter voorbereid naar de arts of verpleegkundige en krijgen ze meer grip en regie op hun behandeltraject. Daar is iedereen bij gebaat; de patiënt, de arts of verpleegkundige en het ziekenhuis zelf.”

Gesprek opnemen

De app biedt ook de mogelijkheid om het gesprek met de arts op te nemen en later terug te luisteren. “Een handige optie,” vindt Ben Winter, de eerste patiënt die de app in gebruik nam. “Hoewel ik deze mogelijkheid zelf nog niet heb gebruikt, kan ik me voorstellen dat er wel veel behoefte aan is. Het kan prettig zijn om zo’n gesprek later nog eens op je gemak terug te luisteren.” Ook vindt hij het praktisch dat je in de app de vragen kunt noteren die je tijdens de afspraak wilt stellen. “Zo weet je tenminste zeker dat je niets vergeet. En vroeger was ik mijn afsprakenkaart altijd kwijt. Nu kan ik mijn afspraken gewoon terugvinden in mijn telefoon. Reuzehandig.”

Veilig

Uiteraard voldoet de app aan alle privacy- en veiligheidseisen. Ben Winter: “Bij het installeren moet je je eenmalig aanmelden met je patiëntnummer, geboortedatum en e-mailadres. Dan word je gevraagd een pincode aan te maken en daarmee log je voortaan in. Eigenlijk werkt het net als met de app van de bank.”