Thuismonitoring en het Flevoziekenhuis

Als u in het Flevoziekenhuis onder behandeling bent, kan het zijn dat u in aanmerking komt voor thuismonitoring. Thuismonitoring is het begeleiden van uw zorg op afstand. We noemen thuismonitoring ook wel telebegeleiding of telemonitoring.  

Hoe werkt thuismonitoring?

Als u gebruik maakt van thuismonitoring, dan heeft u een tablet of smartphone nodig. Soms heeft u ook meetapparatuur thuis, afhankelijk van uw ziekte. Daarmee kunt u zelf metingen doen. Uw metingen voert u in via de app. In de app beantwoordt u ook vragen over uw gezondheid en leest u informatie over uw ziekte. De gegevens die u invult, gaan via de app naar uw arts of verpleegkundige. Zij volgen uw gezondheid op afstand. Als er iets in uw gezondheid verandert, neemt een zorgverlener contact met u op. Samen bespreekt u dan welke zorg nodig is.

Bekijk hier een video die laat zien wat thuismonitoring is en hoe we dit inzetten:

Wat betekent thuismonitoring voor u?

Thuismonitoring helpt om uw gezondheid op afstand in de gaten te houden, zodat u alleen naar het ziekenhuis hoeft als dat echt nodig is. Dit zorgt ervoor dat u de juiste zorg op het juiste moment krijgt.

Ook krijgt u met thuismonitoring meer inzicht in uw eigen gezondheid. Verandert er iets? Dan valt dat snel op. Uw zorgverlener kan direct reageren, bijvoorbeeld door advies te geven of uw medicatie aan te passen. Zo houdt u samen met uw zorgverlener uw gezondheid goed in de gaten.

Thuismonitoring is een andere manier van zorg verlenen en kan soms afstandelijk aanvoelen. Daarom zorgen we dat persoonlijk contact via de app mogelijk is, bijvoorbeeld via beeldbellen of het sturen van berichten als u vragen heeft. Daarnaast werken we eraan om de technologie zo gebruiksvriendelijk en begrijpelijk mogelijk te maken. Zo blijft de zorg dichtbij, ook als u thuis bent.

Wat gebeurt er met de gegevens die ik invul in de app?

Deze video laat zien wat er gebeurt met de gegevens die u invult in de app:

 

Hoe kunt u deelnemen aan thuismonitoring?

Om deel te nemen aan thuismonitoring gaat uw zorgverlener met u in gesprek. In dit gesprek bespreken we onder andere:

  • wat er van u wordt verwacht
  • wat u van uw zorgverlener kunt verwachten
  • hoe vaak u metingen moet invoeren.

In een rustige fase vult u bijvoorbeeld één keer per maand uw meetwaarden in en beantwoordt u vragen. In een onrustige fase kan dit één keer per twee weken kan zijn. Nadat u samen met uw zorgverlener heeft besloten om te starten met thuismonitoring, starten we vanuit het Flevoziekenhuis deze vorm van zorg voor u op. 

Heeft u nog geen gesprek over thuismonitoring gehad, maar heeft u wel interesse? U kunt dit altijd bespreken met uw zorgverlener. Samen met uw zorgverlener kijkt u wat thuismonitoring voor u kan betekenen. 

Thuismonitoring binnen het Flevoziekenhuis?

Binnen het Flevoziekenhuis gebruiken wij voor thuismonitoring de Thuismeten app van Luscii. Luscii is een erkend en goedgekeurd medisch hulpmiddel dat voldoet aan hoge eisen voor kwaliteit en veiligheid.

Wat zijn de mogelijkheden van de Thuismeten app?

De Thuismeten app is een app waarmee we samen uw gezondheid kunnen bijhouden. U vult uw gegevens in en stuurt die naar uw zorgverlener. Via de app kunt u kennis op doen over uw ziekte. Dankzij de samenwerking met BeterDichtbij kunt u via de app contact opnemen met uw zorgverlener.

Meer informatie over Luscii en BeterDichtbij

Veelgestelde vragen

Wie kan mijn gegevens inzien?

De arts of verpleegkundig specialist waar u onder behandeling bent, heeft toegang tot uw gegevens. Wilt u zien wie dat voor u is? Bekijk dan de pagina van uw aandoening op de website van het Flevoziekenhuis.

Is de monitoring dagelijks?

De ingevoerde gegevens en de meldingen die daar uit volgen worden op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 gemonitord door uw zorgverlener.

Wie mag mijn gegevens invoeren?

U kunt uw gezondheidsgegevens zelf invoeren in de app, of dit samen met uw mantelzorger doen. 

Wat moet ik doen als ik fouten maak bij het invoeren van mijn gegevens?

De Thuismeten app is zo ontwikkeld dat u geen hele rare dingen kunt invoeren. Mocht het toch voorkomen dat u per ongeluk een verkeerde waarde invult dan kunt u altijd een meting opnieuw sturen. Daarbij kunt u eventueel een chatbericht versturen waarin u aangeeft dat u een foutje heeft gemaakt.

Moet ik betalen om gebruik te maken van thuismonitoring?

De kosten voor thuismonitoring (telemonitoring) vallen onder de basisverzekering. Het valt net zoals een bezoek aan het ziekenhuis onder uw eigen risico. Afhankelijk van uw zorgverzekering kunt u in aanmerking komen voor extra vergoedingen. Neem hierover contact op met uw zorgverzekeraar.

Kan ik mijn iwatch gegevens aan de app aansluiten?

Het is mogelijk om diverse devices zoals een iwatch te koppelen aan de Luscii app. Voor meer informatie over het koppelen met Luscii kunt u hier terecht: Patiënten - Luscii Hulp.

Waar vind ik de gebruikersvoorwaarden van Luscii?

Voor meer informatie over de gebruikersvoorwaarden van Luscii kunt u hier terecht: Gebruikersvoorwaarden.

Kan ik de app gebruiken in geval van nood?

Nee, in geval van nood moet altijd bellen met 112. Thuismonitoring vervangt niet uw noodzorg.

Vragen en contact

Heeft u vragen of hulp nodig?

Als u al gebruik maakt van de Thuismeten app en een vraag heeft voor uw zorgverlener, kunt u deze stellen via de app onder Zelfzorg > Contact en vervolgens de aangegeven optie kiezen. 

Voor andere vragen kunt u terecht op de website Patiënten – Luscii Hulp of kunt u een e-mail sturen naar thuismonitoring@flevoziekenhuis.nl.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.