"Een veilig thuis is ook onze zorg."

In Nederland vinden we dat iedereen in een veilige omgeving moet kunnen wonen en opgroeien. Daarom hebben we in het Flevoziekenhuis aandacht voor mogelijke signalen van huiselijk geweld en (kinder)mishandeling. Want een veilig thuis is ook onze zorg.

Marieke Schiffers

Zorgverleners zijn vaak de eersten die de gevolgen van huiselijk geweld en mishandeling zien, zegt Marieke Schiffers, aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en (kinder)mishandeling.

“Onveilige situaties komen op allerlei plekken voor. Niet alleen thuis, maar ook op straat, in de sportclub of op school. Mensen van alle leeftijden kunnen het slachtoffer worden. Van een ongeboren baby waarbij de moeder in de buik is gestompt tot een oudere die financieel wordt uitgebuit."

Zorgvuldig

Huiselijk geweld kan dus verschillende vormen aannemen en de signalen zijn niet altijd even makkelijk te herkennen.

“Maar het is heel belangrijk om het bespreekbaar te maken, zodat er hulp kan worden ingezet als dat nodig is,” zegt Marieke. Dat gebeurt uiteraard heel zorgvuldig, benadrukt ze. “Ik help mijn collega’s daarbij, door ze te erop te wijzen waar ze op moeten letten en ze handvatten te bieden om zo’n gesprek te kunnen voeren. En door alles op de juiste manier te documenteren, zoals de wet voorschrijft.”

Opgelucht

“Als ziekenhuis hebben wij een zorgplicht,” vertelt Marieke. “Wanneer er een kind met letsel op de Spoedeisende hulp binnenkomt, gaat onze aandacht vanzelfsprekend uit naar de zorg voor het patiëntje. Maar als we vermoeden dat er sprake is van geweld of verwaarlozing, gaan we altijd in gesprek met de betrokkenen. We vragen bijvoorbeeld aan de ouders wat er precies is gebeurd. Bij twijfel vragen we door en kijken we verder. Huiselijk geweld en mishandeling ontstaan meestal door onmacht of spanningen. Uiteindelijk zijn de betrokkenen zelf ook vaak opgelucht als er hulp wordt ingezet.”

Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling

Naast een zorgplicht heeft het ziekenhuis ook een zwijgplicht. Marieke legt uit: “

Informatie over een patiënt mogen we niet delen, ook niet met de politie. Dat mag alleen als het slachtoffer dat zelf goedvindt. Daarnaast moeten we ons houden aan de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. Die beschrijft wat je als zorgprofessional moet doen als je een onveilige situatie vermoedt. En of je die moet melden bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis.”

Kind Veilig Team

Kinderen waarbij een vermoeden bestaat van mishandeling of verwaarlozing, bespreken we in het Kind Veilig Team van het Flevoziekenhuis. Dit team bestaat onder andere uit een kinderarts, een medisch maatschappelijk werkster, een orthopedagoog van DeKinderkliniek en een vertrouwensarts van Veilig Thuis. Marieke: “Ingrijpende jeugdervaringen kunnen namelijk een leven lang gevolgen hebben.”

Veilig Thuis

Veilig Thuis is het landelijke advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. Bij elke melding checkt Veilig Thuis eerst of de gezinsleden veilig zijn. Daarna wordt gekeken of de zorgvraag kan worden doorgestuurd naar een hulpverlener. Is dat niet mogelijk, dan gaat Veilig Thuis zelf in gesprek met het gezin om te kijken wat er moet gebeuren om het voor iedereen weer veilig te maken. Het kan ook zijn dat de vermoedens niet kloppen en er geen zorgen zijn over de veiligheid. Dan sluit Veilig Thuis haar bemoeienis af. Het ziekenhuis krijgt nooit informatie over wat Veilig Thuis bespreekt of welke hulp wordt ingezet.

Meer weten over Veilig Thuis? Kijk op www.veiligthuis.nl.
Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/aanpak-huiselijk-geweld leest u wat de Rijksoverheid doet tegen huiselijk geweld.