“Het hart is techniek en gevoel tegelijk”

Gideon Mairuhu werkt sinds 2018 als cardioloog in het Flevoziekenhuis. Als kind was hij door het werk van zijn ouders al vertrouwd met de wereld van het ziekenhuis.

Gideon Mairuhu, cardioloog

De zorg was u dus al vroeg vertrouwd?

“Ik kom niet uit een doktersfamilie, maar mijn ouders werkten wel in het ziekenhuis. Ik reed als kind mee naar hun werk in het Slotervaartziekenhuis. Ik was er kind aan huis. Later, tijdens mijn studie geneeskunde liep ik er mijn coschappen. Ik kwam thuis, de cirkel was rond. Voor mijn opleiding tot cardioloog heb ik in het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein en het OLVG in Amsterdam gewerkt. Een belangrijke periode, daar heb ik de techniek van het vak geleerd.”

Wat is het hart voor u?

“Het hart is de motor van ons lichaam en daarmee essentieel voor het leven. Als cardioloog heb ik de taak om een haperend hart met medicatie en/of een ingreep weer zo goed mogelijk te laten werken. In die zin is de cardiologie een rationeel en technisch vak. Tegelijkertijd staat het hart voor gevoel. Dat maakt het hart zo’n boeiend deel van ons lichaam.”

Wie zijn uw patiënten?

“We zien patiënten van verschillende leeftijden met allerlei hartproblemen. Van acuut hartinfarct tot  chronisch hartfalen, van een regelmatig terugkerende hartritmestoornis tot een afwijking aan de hartkleppen. Met medicatie en/of een ingreep kunnen we deze en andere aandoeningen in het Flevoziekenhuis behandelen. Denk aan dotterbehandelingen of het plaatsen van een pacemaker of ICD. Een ICD is een apparaatje dat we inbrengen om hartritmestoornissen te herkennen en daarop te reageren zodat de hartritmestoornis stopt.”

Wat betekent een hartprobleem voor iemand?

“Een haperend hart of een hart dat je plotseling heftig in de steek heeft gelaten, brengt veel emoties met zich mee. Gaat het weer gebeuren? Dat geeft een gevoel van angst. Ook het misschien levenslang moeten slikken van medicijnen heeft grote impact. Bij hartproblemen geven we iedereen adviezen om gezonder te leven. Denk aan stoppen met roken, gezonder eten en meer bewegen. Dat zijn leefstijlveranderingen die niet gemakkelijk zijn. Al met al komt er veel op mensen af.”

Wat kunt u daarin doen?

“Een goede en bij de patiënt passende behandeling staat voorop. Ik besteed tijd aan het geven van informatie en vragen bespreken. De patiënt en ik beslissen samen welke behandeling het beste past. ‘Shared decision making’ is een mooie term daarvoor, maar je moet het gewoon doen. Ik begeleid de patiënt bij het accepteren van wat er speelt en het omgaan met gevoelens van angst of onzekerheid. Ik zie veel aan iemands gezicht.  Patiënten kunnen daarnaast deelnemen aan ons hartrevalidatieprogramma. De fysiotherapeuten besteden veel aandacht aan het weer vertrouwen krijgen in je lichaam, het weer durven bewegen en het veranderen van leefstijl.”

Wat is de winst van gezonder leven?

“Een ongezonde leefstijl speelt een grote rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten, maar ook bij de behandeling ervan. Hoe beter iemands conditie, des te beter het effect van de behandeling. Je hebt dan bijvoorbeeld minder medicijnen nodig en de kans dat het probleem terugkomt wordt kleiner.”

U werkt ook in het OLVG in Amsterdam?

“Ik voer daar zogenaamde ablaties uit. Ablatie is een behandeling van hartritmestoornissen. Via een  katheter die via de bloedvaten in het hart wordt gebracht, wordt met een elektrode of een ballonnetje een groepje hartspiercellen weggebrand of bevroren, liefst precies op de plek waar de hartritmestoornis is ontstaan. Als het juiste groepje cellen is uitgeschakeld wordt een herhaling van de hartritmestoornis voorkomen. Ik behandel hier ook de patiënten uit het Flevoziekenhuis.”

Wat zijn belangrijke ontwikkelingen?

“De juiste zorg op de juiste plaats is een landelijke trend in de zorg en ook onze uitdaging. Wat blijven wij doen als ziekenhuis, wat kan de huisarts overnemen en wat kan er zelfs thuis? Daar zijn al mooie voorbeelden van. Medicatie bij hartfalen kan nu al thuis via een draagbaar infuus toegediend worden. Prettig voor de patiënt die niet naar het ziekenhuis hoeft. Want het  aantal patiënten op onze polikliniek neemt toe. Dat komt door de vergrijzing en de sluiting van het MC Zuiderzee in Lelystad.  We merken dat patiënten met bijvoorbeeld hartfalen graag bij ons op het spreekuur blijven komen omdat dat vertrouwen geeft. Maar als we al vroeg vertellen dat de begeleiding ook bij de huisarts in goede handen is, voelt het goed.”

Waarom heeft u voor het Flevoziekenhuis gekozen?

“Ik kan hier veel  poliklinische zorg doen. Ik zie patiënten vaak langere tijd en kan een band met ze opbouwen, soms tot het einde aan toe. Dan begeleid ik hen bij een waardig overlijden,  zonder stress en onduidelijkheid. Ik hoop daarmee van waarde te zijn. Tegelijkertijd vind ik de ‘maat’ van het ziekenhuis fijn en herken ik de persoonlijke benadering van het Slotervaart. Ik voel me onderdeel van het team, iedereen is belangrijk.”