“Vaak zit er een hulpvraag achter” Marieke Schiffers over de rol van het Flevoziekenhuis bij huiselijk geweld

Ieder jaar van 25 november tot 10 december vindt Orange the World plaats. Dit is een wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Ook vanuit het Flevoziekenhuis willen wij aandacht vragen voor deze campagne. Onze zorgverleners komen helaas weleens in aanraking met mogelijke signalen van huiselijk geweld en (kinder)mishandeling.

Marieke Schiffers

Marieke Schiffers is aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en (kinder)mishandeling in het Flevoziekenhuis. In dit interview vertelt zij meer over wat haar werk inhoudt en wat de rol van het ziekenhuis is in situaties met huiselijk geweld.

Laten we bij het begin beginnen, wat is huiselijk geweld?

"Huiselijk geweld bestaat uit twee delen, huiselijk en geweld. Huiselijk is alles in de kring waar jij in leeft. Dit is thuis en binnen je gezin. Maar dit is bijvoorbeeld ook: je werk, school, een bejaardenhuis of sportvereniging. Dat valt allemaal onder huiselijke kring. Geweld gaat over verschillende vormen van geweld: of het nou fysiek - of geestelijk geweld is. Geestelijk geweld is heel breed. Dit is bijvoorbeeld als iemand onderdrukt wordt, als iemand zelf niets mag doen en geen eigen keuze heeft of dat de ene partner alles regelt voor de andere partner. Geweld kan ook zijn dat iemand financieel uitgebuit wordt."

Jij bent aandacht functionaris huiselijk geweld, wat houdt dat in?

"Ik regel de zorg rondom huiselijk geweld. De artsen zijn degenen die in contact staan met onze patiënten, ik zelf niet. Als er vermoedens zijn of als er situaties voordoen waarin we meer informatie nodig hebben, overleg ik met artsen over welke vragen zij kunnen stellen. Zo help ik de artsen bij het stellen van de juiste vraag. Ook kan ik ze helpen met het maken van een melding en ze wijzen op onze meldcode. Als wij huiselijk geweld zien of een vermoeden hebben van huiselijk geweld, kan dat gemeld worden via een meldcode. Ik zorg ervoor dat dit alles volgens de wet- en regelgeving verloopt, zodat we op de juiste momenten en op de juiste manier een melding maken."

Waarom is Orange the world gericht op vrouwen en meisjes?

"Geweld tegen vrouwen komt helaas nog heel veel voor, ook in Nederland. Iedere acht dagen sterft er in Nederland een vrouw vanwege geweld. Vaak is dit na echtscheidingen door ex-partners. Ook verplichte besnijdenissen komen nog veel voor in Nederland. Of het niet mogen hebben van je eigen paspoort en het niet mogen hebben van eigen vrienden. Dat zijn dingen die we nog veel zien."

Wat is de rol van het Flevoziekenhuis bij huiselijk geweld?

"Onze rol, als ziekenhuis, is het serieus nemen van signalen. Als wij huiselijk geweld opmerken en ons hier zorgen over maken, nemen we contact op met Veilig thuis. Zij pakken dit verder op. Wij kunnen uitvragen, meedenken en melden. Of dit nu kinderen, volwassenen of ouderen zijn. Als ziekenhuis zijn we een soort schakel tussen deze organisaties.

Op de spoedeisende hulp zien we de meeste gevallen van huiselijk geweld. Wat wij kunnen is het geweld melden en zorgen voor rust in de situatie. Bijvoorbeeld door mensen apart van elkaar te spreken. Soms loopt de spanning hoog op.

We kunnen huiselijk geweld in het ziekenhuis niet oplossen, behalve misschien in een noodsituatie. Hierbij beoordelen wij de betrokken personen nog niet. Wel kunnen we meedenken, niet alleen met patiënten, ook met personeel. Daarnaast kunnen we als we signalen zien dit melden en contact zoeken met de juiste hulp organisaties. Het is belangrijk om over dit onderwerp te blijven praten. Er zijn genoeg mensen die het niet fijn hebben achter de voordeur. Als we genoeg hierover blijven praten, durven zij dit misschien wel aan te geven."

Wat zou je mee willen geven?

"Huiselijk geweld is niet iets waar je zelf voor kiest, dit geldt ook voor degenen die het doen. Vaak zit er een hulpvraag achter. Mensen voelen zich bijvoorbeeld niet gehoord of hebben zelf vroeger te maken gehad met kindermishandeling. Soms is bijvoorbeeld financiële nood een aanleiding voor (huiselijk) geweld.

Het is belangrijk dat we huiselijk geweld bespreekbaar maken. Huiselijk geweld blijft een lastig onderwerp om over te praten, maar we zien wel dat het steeds iets makkelijker wordt. Wij willen iedereen de ruimte bieden om hierover te praten. Zowel slachtoffers als geweldplegers hebben hulp nodig en ik adviseer iedereen, maar vooral artsen, om altijd open te blijven voor een gesprek."