Zorgverleners vertellen over het belang van diversiteit

Verschillende mensen hebben verschillende zorg nodig. Van 30 oktober tot en met 15 november is de tentoonstelling 'Komt een mens bij de dokter' te zien in ons ziekenhuis. Met deze tentoonstelling willen we hier bewustwording voor vragen. Ook binnen ons ziekenhuis zijn we bezig met het onderwerp diversiteit. Een aantal van onze zorgverleners vertellen over het belang van diversiteit.

Jim Zegelaar, dermatoloog

Jim Zeegelaar is dermatoloog in ons ziekenhuis. In zijn werk is hij veel bezig met diversiteit:

“Mijn achtergrond is de aanleiding geweest dat ik mij ben gaan verdiepen in diversiteit. Ik ben in Suriname geboren en eind jaren 60 naar Nederland verhuisd. Ik merkte toen al dat wij anders waren, anders bekeken werden. Dat was niet altijd negatief. Later kwam veel meer het besef dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt.

De westerse geneeskunde heeft zich ontwikkeld vanuit een wit perspectief. In Dermatologisch onderwijs worden weinig plaatjes van de niet witte huid gebruikt. Er zijn nog steeds allerlei fabels rondom de zwarte huid. Deze huid zou bijvoorbeeld dikker zijn of patiënten met een zwarte huid zouden minder pijn ervaren. Veel van deze fabels stammen nog uit onderzoeken uit de koloniale tijd. We weten dat deze informatie niet klopt, maar toch gaan deze verhalen nog rond. Deze fabels kunnen ervoor zorgen dat iemand niet altijd goede zorg krijgt. Het begint allemaal bij het besef hiervan én de wil om hier iets aan te doen.

De samenleving verlangt naar een inclusievere zorg. Dit betekent dat er plaats is in de zorg voor mensen met allerlei verschillende etnische achtergronden. De Nederlandse vereniging voor Dermatologie pakt dit gelukkig nu goed op. De vereniging is bezig met het verwerken van dit onderwerp in de opleiding Dermatologie en in de nascholing van dermatologen. Ook bekijken we hoe we dit in de richtlijnen mee kunnen nemen. Een volgende stap is meer dermatologen van kleur opleiden.”

Natalie Smit, internist-endocrinoloog

Natalie Smit is internist-endocrinoloog in ons ziekenhuis. Daarnaast is ze supporter van Roze in Wit, een stichting die zich inzet voor meer zichtbaarheid van LHBTI+ in de zorg. Natalie vertelt waarom zij zich inzet voor diversiteit:

“Een ziekenhuis moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ook moet er in het ziekenhuis de wil zijn om het ziekenhuis voor iedereen toegankelijk te maken: voor onze patiënten én voor elkaar als collega’s. Als zorgverlener zie je heel veel mensen. Dat maakt het vak ook zo mooi. De mensen die je ziet zijn niet alleen patiënten met een diagnose, ieder mens is uniek. Je verdiepen in de mens die bij je komt, is een van de mooiste onderdelen van ons vak.

Mijn advies aan artsen is: houdt altijd voor ogen dat er een mens bij je komt. En elk mens is verschillend. Iedereen heeft daarom passende zorg nodig. Het is goed om je bewust te zijn van verschillen. Daarnaast moet je je bewust zijn van je eigen vooroordelen, al zijn deze misschien onbewust. Vraag bijvoorbeeld naar een partner, zonder vooroordeel over welk geslacht deze partner heeft. Ook de arts is een mens. Maar wij moeten ervoor zorgen dat mensen de juiste zorg krijgen.

In de zorg moet je altijd blijven leren, goed blijven kijken en je verdiepen. Onder andere vanwege snelle ontwikkelingen op medisch gebied. Zo zijn we er achter gekomen dat aandoeningen per mens kunnen verschillen. Bijvoorbeeld bij hartklachten, bij vrouwen zijn dit andere klachten dan bij mannen. Ook hier zie je het belang van bewustwording terug.

Het is belangrijk dat er in de hele maatschappij meer aandacht komt voor diversiteit. En daar kan iedereen zelf aan bijdragen. Wij als artsen hebben hierin ook een belangrijke bijdrage. Door het zien van de patiënt als mens die voor je staat: vóór de geloofsovertuiging, vóór de huidskleur, vóór de gender en vóór alles wat je maar afleidt om de MENS te zien."