Speciale aandacht voor reanimatie bij Almere City FC op zondag 22 september

Almere City FC en het Flevoziekenhuis hebben de handen ineengeslagen om aandacht te vragen voor het belang van reanimatie. Op zondag 22 september tussen 13.00 en 14.30 uur geeft het reanimatieteam van het Flevoziekenhuis, voorafgaand aan de voetbalwedstrijd Almere City FC – FC Twente, speciaal voor het aanwezige publiek een live demonstratie. Wat komt er bij een reanimatie kijken en hoe en waar kun je het zelf leren?

‘Klopt jouw hart voor voetbal? Maar wat als een hart er ineens mee stopt? Weet jij dan wat je moet doen?’

Met deze vragen en een demonstratie willen artsen en verpleegkundigen van het Flevoziekenhuis voetballiefhebbers bewust maken van het belang van het zelf kunnen reanimeren. Supporters mogen ook zelf oefenen op de aanwezige reanimatiepoppen.

“Wij willen de mensen enthousiasmeren om een reanimatiecursus te volgen. Het kan iedereen overkomen en het gebeurt altijd op een onverwacht moment. Als je weet hoe je moet reanimeren kun je echt een leven redden.” Aldus Marijke Voskuilen, reanimatie-instructeur bij het Flevoziekenhuis.

Met behulp van de campagne ‘Get Trained, Save Lives’ van de UEFA en de ERC vraagt het team aandacht van de supporters. Marijke: “Iedereen kan een leven redden – zelfs kinderen kunnen dat.” Het kids-reanimatieteam is daarom zichtbaar aanwezig om te helpen. Op 16 oktober is het World Restart A Heart Day 2024. Met dit jaar als thema ‘Kids save lives.’ Uiteraard is ook ook clubmascotte Ally de Aap van de partij.

Bekijk de video van de demo hieronder!