Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Raad van toezicht
De raad van toezicht is een onafhankelijk orgaan dat proactief en integraal toezicht houdt op het bestuur van het Flevoziekenhuis en op de algemene gang van zaken in de instelling. De raad van toezicht toetst of de raad van bestuur bij zijn besluitvoering, beleidsvorming en de uitvoering van zijn taken het belang van de organisatie én de belangen van belanghebbenden behartigt. De raad van toezicht adviseert de raad van bestuur en fungeert als klankbord en sparringpartner voor de raad van bestuur bij bestuurlijk strategische vraagstukken. Tevens vervult de raad van toezicht de werkgeversrol voor de raad van bestuur.
Interne en externe kaders
De raad van toezicht beoogt met zijn functioneren bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van het Flevoziekenhuis. De raad van toezicht ziet erop toe dat het Flevoziekenhuis duurzame, toekomstbestendige keuzes maakt, waarbij de patiënten en medewerkers centraal staan en waarbij alle relevante belangen steeds zorgvuldig worden afgewogen. De raad van toezicht werkt binnen een aantal intern en externe kaders, waaronder de statuten van Stichting Flevoziekenhuis en het hieruit afgeleide reglement raad van toezicht. Daarnaast is de vigerende Governancecode Zorg richtinggevend. De toezichtversie is de leidraad voor het handelen van de raad van toezicht en vormt, samen met de eerdergenoemde kaders, de basis voor de samenwerking tussen de raad van toezicht en de raad van bestuur. De toezichtsvisie stimuleert de dialoog en reflectie over het functioneren en de onderlinge relatie tussen de raad van toezicht en de raad van bestuur en de samenwerking binnen de raad van toezicht. Het tweejarenbeleid van het Flevoziekenhuis ‘Zorg met aandacht’ 2022-2024 is intern de leidraad.
Hoe werkt de raad van toezicht?
De raad van toezicht laat zich op verschillende manieren informeren. Door de raad van bestuur in formele vergaderingen, maar ook tussentijds. De afspraken hierover zijn vastgelegd in het informatieprotocol raad van bestuur – raad van toezicht. Verder voert de raad van toezicht twee keer per jaar gesprekken met de adviesorganen van het Flevoziekenhuis: het bestuur van de Vereniging Medische Staf, het bestuur van de Verpleegkundige Staf, de Cliëntenraad en de Ondernemingsraad. Ook stelt de raad van toezicht zich regelmatig op de hoogte van de gang van zaken in de organisatie door het afleggen van werkbezoeken in het ziekenhuis.
Wie zitten er in de raad van toezicht?
De leden van de raad van toezicht worden benoemd voor in principe een periode van vier jaar en kunnen na een hernieuwde afweging voor nog een termijn van vier jaar herbenoemd worden.
Samenstelling raad van toezicht Flevoziekenhuis
De raad van toezicht bestaat uit de volgende leden:
Mevrouw. drs. S.I. (Iris) Bandhoe
Voorzitter van de raad van toezicht en voorzitter remuneratiecommissie.
Overige functies
- Voorzitter raad van bestuur Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Delfland
- Lid Raad van Toezicht Intrakoop
- Lid Raad van Commissarissen Landzijde
- Eigenaar Praktijk Psychiatrie SIB
Jaar van eerste benoeming: 2022
Jaar van aftreden: 2026 (herbenoeming mogelijk)
De heer drs. M. (Michel) Hofman
Vice-voorzitter raad van toezicht, lid remuneratiecommissie en lid auditcommissie Financiën en Digitalisering.
Overige functies (op 01-03-2023)
- Programmadirecteur Platform transformatie naar digitale en hybride zorg bij ZN.
- Lid raad van toezicht Dicoon
- Lid raad van toezicht Bravis Ziekenhuis
Jaar van eerste benoeming: 2020
Jaar van aftreden: 2024 (herbenoeming mogelijk)
Mevrouw Prof. dr. A. (Angela) Maas
Lid raad van toezicht en voorzitter auditcommissie Kwaliteit en HR.
Overige functies (op 01-03-2023)
- Emeritus Hoogleraar Cardiologie voor Vrouwen & staflid vakgroep Cardiologie Radboudumc Nijmegen
- Lid commissie ZonMw programma long COVID
- Lid commissie ZonMw programma Doelmatigheid
- Lid commissie ZonMw Goed Geneesmiddelen Gebruik
- Lid Grant committee Swiss National Science Foundation (SNSF)
- Bestuurslid Stichting Opzij
- Bestuurslid Care4EveryBody
Jaar van eerste benoeming: 2020
Jaar van aftreden: 2024 (herbenoeming mogelijk)
De heer W.H. (Pim) van den Toorn
Lid raad van toezicht, lid auditcommissie Financiën en Digitalisering en lid auditcommissie Kwaliteit en HR.
Overige functies
- Directeur Exploitatiemaatschappij Groenouwe BV
- Bestuurslid Stichting Mausoleum
- Lid raad van toezicht omroep Flevoland
- Penningmeester Parkhuys Almere
- Voorzitter diverse Vereniging van Eigenaars
- Bestuurslid Weet hoe je leeft Almere
- Bestuurslid bij Gelders Particulier Grondbezit
Jaar van eerste benoeming: 2022
Jaar van aftreden: 2026 (herbenoeming mogelijk)
De heer drs. D. (David) Voetelink
Lid raad van toezicht en voorzitter auditcommissie Financiën en Digitalisering.
Overige functies (op 24-09-2023)
- Vicevoorzitter College van Bestuur a.i. bij de Nyenrode Business Universiteit
- Voorzitter raad van toezicht van ETZ
- Lid raad van toezicht van de Autoriteit Financiële Markten.
Jaar van eerste benoeming 2023
Jaar van aftreden 2027