Verwijscriteria oogheelkunde

De verwijscriteria voor cataract en verminderde visus / refractie afwijkingen bij de poli Oogheelkunde zijn aangescherpt. Patiënten met acute visusdaling, kinderen jonger dan 9 jaar met vermoedelijke refractie stoornis, wens tot staaroperatie, dan wel hoge verdenking cataract met visus minder dan 0.6 en patiënten met een hoge verdenking anders dan refractiestoornis zijn van harte welkom in het Flevoziekenhuis. Patiënten die niet voldoen aan deze criteria mogen voor onderzoek direct naar Ellerman (via ZorgDomein) verwezen worden.

De toegangstijd bij Ellerman voor optometrisch onderzoek is korter dan in het ziekenhuis en de kosten van deze zorg gaan niet van het eigen risico van de patiënt af. Verzoek vanuit de oogartsen; graag bij alle verwijzingen de visus meesturen. Zonder visus kunnen zij de verwijsbrief niet goed triëren waardoor mogelijk een te lage urgentie wordt ingeschat.