Stamceltransplantatie: nazorg thuis

Patiënten die een autologe stamceltransplantatie hebben ondergaan, kunnen onder bepaalde voorwaarden veilig thuis herstellen. Het Flevoziekenhuis is momenteel het enige perifere ziekenhuis in de regio dat deze speciale zorg mag en kan bieden. Voorheen moesten patiënten vanwege hun lage weerstand direct na de transplantatie in het Amsterdam UMC twee tot drie weken in het Flevoziekenhuis blijven.

Veilig thuis herstellen
Uit onderzoek blijkt dat het veilig is om mensen thuis te laten herstellen. En voor patiënten maakt het deze periode veel dragelijker. “In je eigen omgeving voel je je nu eenmaal beter op je gemak. In je eigen bed, met je eigen eten en je naasten in de buurt,” aldus internist-hematoloog Bregje van Zaane. “Bovendien loop je thuis minder risico op infecties.”

Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor thuis herstellen, moeten patiënten aan een aantal voorwaarden voldoen. Belangrijk is vooral dat de patiënt op het moment van ontslag naar huis, nog nauwelijks klachten heeft. En dat hij of zij op maximaal een uur reisafstand van het Flevoziekenhuis woont. Verder moet er 24 uur per dag een mantelzorger aanwezig zijn. De patiënt krijgt ook een aantal leefregels mee naar huis. Die gaan bijvoorbeeld over een goede handhygiëne, voeding, het veilig ontvangen van bezoek en instructies over wanneer hij of zij het ziekenhuis moeten bellen.