Nieuwe dialyselocaties in Lelystad

Sinds december 2021 kunnen dialysepatiënten in Lelystad voor dialysezorg terecht op twee locaties in Lelystad: Lelystad centrum/De Meent en in Haven/Binnendijk. De dialyselocatie in St. Jansdal is opgeheven. Voor patiënten in Lelystad betekent dit dat zij hun vertrouwde, persoonlijke en deskundige dialysezorg in veel gevallen nog dichter bij huis kunnen ontvangen.

Sjoerd van Huffelen, manager zorg en bedrijfsvoering, vertelt enthousiast: “De visie van het Dialysecentrum blijft nog altijd ‘U dialyseert thuis, tenzij… u ondersteuning nodig hebt of wilt. Deze locaties bieden dan uitkomst. Patiënten hoeven dan niet naar het ziekenhuis te komen, maar kunnen terecht op kleinschalige dialyselocaties in de wijk, dichtbij huis.”

Samen met patiënten

Aurytha Plein, verpleegkundige Dialysecentrum, licht toe: “Patiënten komen drie tot vijf keer per week naar een dialyselocatie. Daarom hebben we de voorbereidingen en de uitvoering van de dialyselocaties in nauw overleg met onze patiënten gedaan. Zo hebben we van tevoren een enquête gehouden om na te gaan wat onze patiënten belangrijk vinden."

Innovatief en uniek

In Nederland is er nog maar één vergelijkbare locatie en er is er nog een in ontwikkeling. Met de komst van deze dialyselocaties realiseert het Flevoziekenhuis samen met de patiënt en de huisartsen de Juiste Zorg op de Juiste Plek voor deze chronische groep patiënten.