Labdiagnostiek neonatale cholestase

Bij kinderen die 3 weken na de geboorte nog steeds geel zien, is het van belang om behalve de concentratie van de totale bilirubine in bloed ook de concentratie van het geconjugeerde bilirubine te bepalen. Bij de door het Flevoziekenhuis gebruikte analysemethode kan de diagnose neonatale cholestase worden gesteld op basis van een concentratie geconjugeerde bilirubine van meer dan 20% van het totaal bilirubine.

In de in 2021 aangepaste Laboratoriumdiagnostiek Neonatale Icterus (LESA) en de in 2022 aangepaste NHG-Standaard Zwangerschap en kraamperiode, welke zijn gebaseerd op de richtlijn Hyperbilirubinemie van 2021 (www.babyzietgeel.nl), staat dat een verhoogde concentratie geconjugeerde bilirubine is gedefinieerd als een geconjugeerde fractie van (1) hetzij >10 µmol/l of (2) hetzij >20% van de totale serumconcentratie bilirubine. Welk criterium gebruikt moet worden is afhankelijk van de gebruikte analysemethode.Bij de door het Flevoziekenhuis gebruikte analysemethode kan de diagnose neonatale cholestase worden gesteld op basis van een concentratie geconjugeerde bilirubine van meer dan 20% van het totaal bilirubine. Dit wordt ook als standaard commentaar toegevoegd aan de bilirubine-uitslag om meer duiding te geven bij de uitslag van het geconjugeerde bilirubine. Het criterium >10 µmol/l geldt niet bij de door ons gebruikte methode.